ثبت نام دوره های آموزشی

آخرین مطالب ارسال شده

Written on 19/12/1392, 20:16 by adminv15
disck دیسک های مورد استفاده در آزمایش تعیین حساسیت با توجه به نوع باکتری و محل جداسازی آن: محل جدا شدن نام باکتری نمونه بافت ،...
136350
Written on 07/12/1392, 14:49 by adminv15
desirable-specifications-for-total-error-imprecision-and-bias-derived-from-intra-and-inter-individual-biologic-variationجهت دانلود مطلب  روی لینک زیر کلیک نمایید شاخصه های مطلوب برای خطای کلی، عدم دقت و بایاس بر اساس وستگارد...
128780

پیوند های ویژه

WHO | World Health Organization

کنترل کیفی در بخش انگل شناسی

کنترل کیفی در بخش انگل شناسی

مستند سازی

By Super User

تفسیر بالینی آزمایش ( CBC )

تفسیر بالینی آزمایش ( CBC )

By Super User

 معمولاً آزمایشCBC  شامل اجزای زیر است: …

آزمايش شمارش رتيکولوسيت

آزمايش شمارش رتيکولوسيت

تست های آزمایشگاهی

By Super User

 …

آب خالص و کنترل کیفی آن

آب خالص و کنترل کیفی آن

مستند سازی

By Super User

آب خالص و کنترل کیفی آن کیفیت نا مرغوب آب اثر نا مطلوبی بر نتایج آزمایش ها دارد…

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

 

رئاژین پلاسمائی سریع (RPR ) 

مترادفات : تست VDRL  ، واسرمن ، تست آنتی بادی رئاژینیک .

توصیف : تست RPR  آنتی بادی های باند شده به کاردیولیپین (که اولین بار از قلب گاو استخراج شد ) را نشان می دهد . از نظر تاریخی ، این تست دارای اهمیت زیادی بود .چرا که در بیماران مبتلا به سیفیلیس مثبت میشد. بدنبال آن انواع تست ها و تکنیک ها برای نشان دادن واکنش به این آنتی ژن تهیه گردید .

روش : تست RPR  یک تست فلوکولاسیون می باشد ( که نتایج آن می تواند به صورت ماکروسکوپی یا میکروسکوپی گزارش گردد )

مقادیر نرمال : RPR  در حالت نرمال وجود ندارد . ( نتایج منفی ممکن است در مراحل اولیه یا انتهائی بیماری سیفلیس مشاهده شود . )

مقادیر غیر طبیعی :

RPR  یک تست حساس ولی غیر اختصاصی است .

- سیفیلیس : حساسیت این تست وابسته به مرحله بیماری است . در سیفیلیس اولیه 75 درصد ،  در سیفیلیس ثانویه 99 درصد و در فاز نهفته تاخیری با سیفیلیس ثالثیه 70 درصد . تشخیص سیفیلیس با تیتر بالا یا بالارونده RPR  در زمینه مناسب بالینی صورت می گیرد .

از طرفی بیماران مشکوک به سیفیلیس باید با تست های اختصاصی تر عفونت ترپونمائی مانند FTA-ABS  ( تست جذب آنتی بادی ترپونمائی فلورسنت ) و MHA-TP  مورد ارزیابی قرار گیرند .

بیماران با تست مثبت RPR  ولی با نتایج منفی تست های اختصاصی ترپونما اصطلاح مثبت بیولوژیک RPR را به خود اختصاص  میدهند .

هرچند RPR برای سیفیلیس اختصاصی نیست ، اما یک فاکتور تعیین کننده تشخیصی در پیگیری پاسخ به درمان است زیرا درمان موفق سیفیلیس با منفی شدن RPR بعد از یک دوره زمانی (یکسال برای سیفیلیس اولیه ) همراه است .

- موارد دیگر :تست RPR در بیماریهای دیگر نظیر منونوکلئوز ، جذام ، هپاتیت ،لوپوس و سندرم آنتی فسفولیپید ممکن است مثبت شود .

فاکتورهای مخدوش کننده : در کمتر از 2% از زنان باردار نتیجه مثبت کاذب دیده می شود .

کاربردها :تست RPR به عنوان یک غربالگری در سیفیلیس اولیه یا ثانویه در افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند و بدون علامت هستند و یا در تأیید تشخیص سیفیلیس ثانویه در خصوص ضایعات سیفیلیسی و یا به عنوان معیاری برای تعیین کارائی درمان و یا جهت شناسایی یک RPR مثبت کاذب بیولوژیک میتواند
 به کار برود .

 

 

 سوال:منظور از non reactive چیست؟(elizeh)

پاسخ:

با سلام

ضمن تشکر از توجه شما امیدوارم این مطلب بتواند پاسخگوی سوال شما باشد .

 

RPRیاRapid Plasma Reagin

جهت غربالگری وبررسی وجود آنتی بادیهایی موسوم به رآژین که توسط باکتری ترپونما پالیدوم( عامل ایجاد سیفلس )تولید می شود از این تست استفاده می شود.

به هر حال بدن همیشه این آنتی بادی را اختصاصا علیه سیفلیس تولید نمی کند از این رو این تست همیشه یک تست دقیق نمی باشد.

این تست شبیه تست Veneral Disease Research Laboratory )VDRL) می باشد.

توانایی شتاسایی بیماری سیفلیس بوسیله تست RPR بستگی به مرحله بیماری دارد،در مرحله میانی بیماری حساسیت این تست جهت شناسایی نزدیک به 100 درصد است که این حساسیت در ابتدا و انتهای بیماری کمتر میشود.

موارد مثبت کاذب در شرایط زیر دیده می شود:

- HIV

-بیماری لایم (Lyme)

-پنومونی نوع شدید

- مالاریا

- لوپوس اریتماتوز سیستماتیک(SLE)

RPR یا VDRL در افراد مبتلا به HIV به خصوص در ابتدای ابتلا بصورت پایدار تیر بالایی را نشان میدهد زیرا اختلال عملکرد ایمنی در این افراد باعث تحریک آنتی بادی های پلی کلونال و ظهور آن می گردد.

در سیفلیس مادرزادی اولیه و ثانویه تستهای دارک فیلد یا رنگ آمیزی ایمونو فلوروسنت از جراحات و آسیبهای موکوکوتانئوس mucocutaneousسریعتر و نقش تایید کنندگی بیشتری نسبت به RPR یا VDRL دارند.

بطور خلاصه RPR یا VDRL تستهای ارزان ، مطمئن و ساده هستند که برای غربالگری قابل اعتماد می باشند، بخصوص اگر قرار باشد میزان شیوع در جمعیت بزرگی بررسی شود.

همچنین این تستها جهت بررسی میزان موفقیت درمان بسیار سودمند هستند، با اینحال باید به این نکته توجه داشته باشیم که این تستها صرفا جنبه غربالگری دارند و جهت تایید بیماری سیفلیس و جلوگیری از گزارش مثبت کاذب  باید از روشهایی مانند FTA-ABS یاFluorescent Treponemal Antibody Absorption و TP-MHAیا Treponema Pallidum Microhemagglutination Assay استفاده نمود.

در پاسخ به سوال کاربر گرامی در مورد اینکه منظور از non reactive چیست باید عرض کنم که معمولا نحوه گزارش تست مثبت VDRLیا RPR به یکی از سه شکل زیر است:

-  Reactive

- Weakly reactive

- Borderline

بنابر این منظور از non reactive همان منفی می باشد.